Amikor a feleszmélés egyik szükséges, de nem elégséges feltételeként a népek nagy tanítója végleg lehunyja a szemét (1953), Horváth még mélyen megrendül. „Összehívtam az embereket az agitprop osztályon, hogy Sztálin haláláról beszéljünk, s az történt velem, ami sem előtte, sem utána soha: nem tudtam megszólalni.” 107   Horváth megrendülése csak fokozódhatott, amikor tudomást szerzett az 1953 júniusában Moszkvába rendelt magyar pártküldöttséget ért szovjet bírálatról. Sztálin utódai ugyanis Magyarországról szólva a túlzott iparosítás, a romló életszínvonal és az államvédelmi szervek önkénye mellett súlyos hibának nevezték azt is, hogy a legfelsőbb magyar pártvezetés kizárólag zsidókból áll. „Nyíltan kell beszélni arról, hogy nem eléggé vittek előre, felelős posztokra magyar [értsd: nem zsidó] nemzetiségűeket”, jelentették ki a szovjetek, hozzátéve azt is, hogy „a Minisztertanács elnöke [Rákosi helyett] magyar legyen.” 108 Hazatérve Rákosi a szovjet előírásoknak megfelelve hosszan sorolta a maga és vezetőtársai által elkövetett „hibákat” a párt Központi Vezetősége előtt. Beszédében, amely az ülésen hozott, szokatlanul szókimondó párthatározathoz hasonlóan nem került a nyilvánosság elé, a pártvezér egyebek mellett elismerte azt is, hogy „akarva, nem akarva, háttérbe szorítottuk a magyar [értsd: nem zsidó] elvtársakat.” 109 A „zsidótlanítási” kampány a magyar pártvezetésben heves reakciókat vált ki. Amikor a moszkvai bírálat egyik címzettje, a Politikai Bizottságból ekkor kikerült Révai József a magyar pártvezetők származásának a firtatásáról értesült, állítólag felindultan megkérdezte: „Mi köze ennek a marxizmushoz? Ők nem zsidók, hanem magyarok!” 110 A hírek Horváth Mártont is felkavarják. Bár formálisan neki is távoznia kell a PB-ből, „állandó meghívottként” továbbra is részt vesz az üléseken (a következő év júniusától pedig az agitprop osztály helyett ismét a Szabad Nép irányítója lesz). A moszkvai ledorongolás sokkhatását tükröző, Rákosinak írott zaklatott hangú levelében eltúlzottnak nevezi a magyar pártvezetést ért szovjet bírálatot, mivel szerinte „az elmúlt évek munkáját [...] nem lehet kizárólag vagy döntően csak negatívumokkal jellemezni” 111 , a magyarságuktól megválni kényszerülő, hirtelen zsidóvá minősített vezető káderek ügyére is utalva pedig a korban szokatlan módon azt kéri, javasolják a szovjet vezetőknek, hogy bírálják felül az álláspontjukat, és „módosítsák az olyan megjelöléseket, melyek nemcsak jelzők, hanem elvi megítélés kérdései is”, mint például „a »magyar« származás kérdése”. 112 107 Interjú Horváth Mártonnal. Lásd Vámos György (szerk.): Sorshelyzetek – Emlékezések az ötvenes évekre. KJK Kiadó, Budapest, 1986. 94. 108 T. Varga György (közread.): Jegyzőkönyv a szovjet és a magyar párt- és állami vezetők tárgyalásairól – 1953. június 13–16. Múltunk, 1992/2–3. 245. és 265. Elérhető: https://adtplus.arcanum.hu/hu/search/ (fizetős tartalom). Idézi Standeisky Éva: A kommunisták politikai antiszemitizmusa – 1945–1957. Századvég, 2007/2. 10. és 17. Elérhető: https://www.yumpu.com/hu/document/view/7232882/standeisky-eva-a-kommunistak-politikai-antiszemitizmusa- 1945-1957. (Letöltve: 2017. 02. 11.) A szovjet vezetők látszólag antiszemita megnyilatkozásaikkal éppen azt kívánták elhárítani, hogy a permanens válság miatt zúgolódó magyar társadalom dühe a Rákosi-féle „zsidó uralom” ellen forduljon, és az így fellángoló antiszemitizmus még kezelhetetlenebbé tegye a helyzetet. 109 Jegyzőkönyv a Központi Vezetőség 1953. június 27-28-i üléséről. Rákosi Mátyás hozzászólása. MNL OL MK-S 276. f. 52. cs. 24. ő. e. 11. A pártvezérhez hasonlóan tagadta meg a magyar néphez való tartozását három évvel később, 1956 júliusában Gerő Ernő is, amikor a szovjet pártelnökség megbízottja kérdésére először azzal hárította el Rákosi utódjának a szerepét, hogy „ő is zsidó, és sokkal helyesebb és politikailag szükségesebb lenne, hogy magyar legyen az első titkár”. Lásd Vjacseszlav Szereda–Alekszandr Sztikalin (szerk.): Hiányzó lapok 1956 történetéből. Dokumentumok a volt SZKP KB levéltárából. Móra Kiadó, Budapest, 1993. 47. (Idézi Standeisky Éva: I. m. 17.) Ugyanígy vélekedett 1956 júniusában a szintén zsidó származású Kovács István politikai bizottsági tag, a budapesti pártbizottság vezetője is, amikor arról tájékoztatta Jurij Andropov szovjet nagykövetet, hogy ő maga határozottan ellenezné, ha megválasztanák a Központi Vezetőség másodtitkárává, „mivel ő nem magyar nemzetiségű.” Lásd Szereda–Sztikalin (szerk.): Hiányzó lapok 1956 történetéből. I. m. 32. Mindez azért különös, mert Rákosi, Gerő és Kovács is Magyarországon született, magyar anyanyelvű és nemzetiségű, asszimilálódott zsidó szülőktől, a tanulmányaikat is magyar iskolákban végezték, és az életük javát is ebben az országban élték le. (Még a Rákosi és Gerő által a moszkvai emigrációban használt személyi igazolvány nemzetiség-rovatában sem a ’jevrej’, hanem a ’vengerszkij’ szó szerepelt.) Amikor azonban az 1953-as szovjet bírálat a magyar vezetők származását is a rendszer stabilitását fenyegető politikai kockázatok közé sorolta, Rákosiék a politikai túlélés érdekében zokszó nélkül tudomásul vették új besorolásukat, és a bolsevik önbírálat erényét gyakorolva elismerték állítólagos zsidó identitásukat. 110 Pünkösti Árpád: Rákosi a csúcson – 19481953. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1996. 285. Elérhető: http://mek.oszk.hu/05300/05372/05372.htm. (Letöltve: 2015. 01. 11.)
111 Horváth Márton levele Rákosi Mátyáshoz. 1953. július 23. PIL 991. f. 70. ő. e. 32. 112 Uo.
Várakozásra kényszerülő járókelők a budapesti Nagykörúton 1953. március 9-én délelőtt 10 óra és 10 óra 5 perc között, amikor Sztálin temetése alkalmából az egész országban leállították a közlekedést Forrás: Magyar Filmhíradó, 1953/12. Elérhető: https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=11209