Emberi eszmélet és társadalmi haladás.

A szocialista gondolkodás fölfedte, hogy a társadalom történelmi változásaira a termelésben találunk értelmes magyarázatot. Ezek a változások azért szükségesek, mert megkivánja őket a termelésben tárgyiasult emberi logika. De nemcsak a történelmi változások szükségét hozza létre a termelés. Jelentkezési formájában minden emberi szükséglet a termelés szülötte. A gyomor kivánsága éppugy, mint a lélek óhaja. Vannak népek, melyek főtáplálékát zsiros kukacok teszik. A szigorúan kémiai-fizikai értelemben vett emberi szervezetnek nem is málnaszörpre, vagy bécsiszeletre van szüksége, hogy megujuljon, hanem kémiai képletben kifejezett anyagok fizikailag meghatározott mennyiségére. Mégis azt látjuk, hogy a mi társadalmunkban inkább föllázadnak a társadalmi rend ellen, vagy öngyilkossá lesznek emberek, semhogy bogarakkal táplálkozzanak. Ugyanígy vagyunk ruházkodásunkkal, lakásunkkal és általában életünk minden látható megnyilatkozásával. Mert a mi szükségleteink amegnyilatkozásával. Mert a mi szükségleteink a mieink, nem pedig az elvont, kedélytelen emberi test, „emberi szervezet” szükségletei és éppen azon a határon túl emberiek, ahol már nem nyerhetnek pusztán fizikai-kémiai képletekben kifejezést. Való, hogy testi gépezetünk csakis kémiai-fizikai anyagokat igényel, de az is való, hogy ezeket az anyagokat csakis olyan formában vehetjük magunkhoz, amilyen formában tudatunk megkivánja, amilyen kivánság formájában ez a tisztára fizikai-kémiai szükséglet tudomásunkra jut. Libamáj és giliszta között nem a gyomorsav, hanem társadalmi létünktől alakított tudatunk dönt.

Marx, az árútestről szólván, azt irja, nem lényeges, hogy vajjon valóságos, vagy képzelt szükségletet elégít-e ki a termék, az a fő, hogy szükséglet kielégitésére szolgál – használati értékkel rendelkezik. „Valóságos”[1498] és „képzelt” szükségletek között nem is igen tudunk különbséget tenni. Milyen szükséglet pl. a tiszta gallér meg a nyakkendő? Nyáron a cipő? Elgondolható-e, hogy nagy melegben egy szál ingben járjon hivatalába a kettős könyvelő? Tehát nem valóságos-e a társadalmi formák szerint való öltözködésnek testi szempontból indokolatlan, azaz „képzelt” szükséglete? És nem képzelt szükséglet-e az igazgyöngy viselése? Nem kell-e mégis valóságosnak elfogadnunk legalább is egy bizonyos társadalmi körre nézve, ha a nők nemi versengésére gondolunk? Nem képzelt szükséglet-e a százmilliós vagyonok gyarapitása ujabb milliókkal és nem valóságos-e ez a szükséglet, ha a tőkés verseny tőkehalmozási törvényét tartjuk szem előtt? Hiszen a tőkés, ha nem halmoz, tönkremegy és végül a proletárok sorába kerülhet. Márpedig ugyanoly emberi okok miatt nem akar a tőkés proletár lenni, amily emberi okok miatt a proletárok a tőkés társadalmi rendet átalakítani akarják. „Képzelt” és „valóságos” szükségletek tehát nem választhatóak el egymástól, ha csak el nem vonatkoztatunk az emberi élet lényegétől, a társadalmi léttől, a tudattól. Nem szabad persze megfeledkeznünk arról, hogytudattól. Nem szabad persze megfeledkeznünk arról, hogy ezeket a szükségleteket, akár „valóságosak”, akár „képzeltek”, csakis az anyagi termelés tárgyaival elégítheti ki az ember. Az igazgyöngy termelése[1510] anyagi munkát kiván. S mi több, ha kevés munkába kerülne termelése, nem is elégitené ki azt a pusztán társadalmi eredetü „képzelt” szükségletet, amelynek megszüntetéseül és fölkeltéseül ma szolgál. Ha csereértéke annyira csökkenne, hogy végül egybeesne mondjuk a hamis gyöngyök csereértékével, akkor mai használati értéke is elveszne. Mert használati értékét nem annyira az adja, hogy csillog, mint inkább az, hogy rengeteg pénzbe kerül. Igy amint az előbb azt láttuk, hogy a társadalmi eredetü tudat dönti el a kémiai követelményen belül, hogy az ember kukaccal vagy mivel csilapitja gyomorsavtól támasztott éhségét, úgy a tisztára társadalmi eredetü csereérték határozza meg az áru használati értékét az árutest tulajdonságain belül. Ha olcsóbbá válik a búza, mint a fa, fűtenek vele. Felsőbb köreink, ha vendéget látnak, csupa olyan étellel szolgálnak, ami jó és drága – was gut und teuer – mondja a német, vagyis ez ételeknek használati értéke egyaránt fakad árukból és érzéki tulajdonságaikból. Van is egy áru, amelynek használati értékét éppen a csereértéke határozza meg – ez a forgalomban lévő pénz. „Képzelt”[1520] szükségletek kielégitésére szolgáló termelési ágak a művészet, az irodalom, a vallások stb. Mindez azt jelenti, hogy minden kémiai és fizikai szervi müködésünk lebonyolitásához bizonyos meghatározott képzetekre, gondolatokra van szükségünk. E képzetekről pedig, ha összevetjük őket a gondolkodó alany érzéki létével, az derül ki, hogy értelmessé csak az a társadalmi rendi termelés teszi őket, amely a gondolkodó alany emberi létének alapjául szolgál, s hogy az őket gondoló ember puszta érzéki létének szempontjából egyenesen értelmetlennek tünnek föl. Mert – ismétlem – az érzéki[1528] lét szempontjából semmi értelme annak, hogy valaki, aki éhezik, elepedjék egy darab avas szalonna utáni vágyakozásban, ahelyett, hogy bogarakat enne. A körülzárt Párizsban annakidején patkányokat ettek az emberek. Ma az éhezők nem igen fanyalodnak patkányhúsra. A különbség pedig nyilván nem a gyomrokban van, hanem abban, hogy a „patkányhús-evés” képzetét akkor elfogadta Párizs társadalma, míg ma a mi társadalmunk visszautasitja ezt a gondolatot.

Marx azt irja, hogy az emberek életük termelésében akaratuktól nem függő viszonyokba, az u. n. termelési viszonyokba lépnek. A mi szempontunkból azt jelenti ez, hogy a világra születő gyermek olyan emberek közé születik, akik az ő akaratától függetlenül meghatározott tudatuak és ezért az együttéléshez szükséges tudatát neki ezekből a tudatokból kell meritenie, ugyhogy éppen ezeknek a tudatoknak együttes hatása válik akarati megnyilatkozásainak meghatározójává. Ezért az egyes ember tudatának változása és fejlődése lényegében az egész emberi társadalomnak az egyes emberben való fejlődésével azonos. Akinek a tudata „egyénileg” megváltozott, az „társadalmilag” is e változott tudatához képest cselekszik.

 

A közlés alapja:

Kézirat, 4 f.

PIM Kézirattár, JA 1087/11, idegen kéz tételszámozásában: 33.

Aláíratlan.

Jegyzetek

[1480]qqq3

[Előbb:] hogy az anyagi termelésben találunk értelmes magyarázatot

[végül: főszöveg] hogy a társadalom

[1481]qqq1

[Előbb:] magyarazat

[1482]qqq1

[Előbb:] er

[1483]qqq1

[Előbb:] éppen

[1484]qqq2+2

[Előbb:] gyomor szükségletei éppugy, mint a kedély, a lélek óhajai. Vannak

[majd:] gyomor kivánságai éppugy, mint a kedély, a lélek óhajai. Vannak

[végül: főszöveg] gyomor kivánsága éppugy, mint a lélek óhaja. Vannak

[1485]qqq2

[Előbb:] kukacok teszik, hiszen a szigorúan

[végül: főszöveg] kukacok teszik. A szigorúan

[1486]qqq1

[Előbb:] csak

[1487]qqq1

[Előbb:] táplálkozn

[1488]qqq2+2k

[Előbb:] megnyilatkozásával. Egy középkori főúr, a testi kényelmet tekintve, bizonyára szivesen cserélne azzal a kispolgári kortársunkkal, akinek csakis panaszra nyílik a szája, a mi szükségleteink azonban a

[majd:] megnyilatkozásával. A mi szükségleteink azonban a

[végül:] megnyilatkozásával. Mert A mi szükségleteink azonban a

[javításunk:] megnyilatkozásával. Mert a mi szükségleteink a

[1489]qqq2k

[Előbb:] elvont, kedélytelen, lélektelen, emberi

[végül:] elvont, kedélytelen, emberi

[javításunk:] elvont, kedélytelen emberi

[1490]qqq2j

[Előbb:] emberi testéi, „emberi szervezetéi” és szükségleteink éppen

[végül: főszöveg] test, „emberi szervezet” szükségletei és éppen

[1491]qqq2

[Előbb:] már nyerhetnek

[végül: főszöveg] már nem nyerhetnek

[1492]qqq2

[Előbb:] gépezetünk kémiai-fizikai

[végül: főszöveg] gépezetünk csakis kémiai-fizikai

[1493]qqq2

[Előbb:] amilyen formában ez

[végül: főszöveg] amilyen kivánság formájában ez

[1494]qqq1

[Előbb:] k

[1495]qqq2+2

[Előbb:] dönt. Hiába táplálunk valakit olyan anyagokkal, amelyektől tudata szerint undorodik; ahelyett hogy hízna, elpusztul. [új sorban:] Marx,

[majd:] dönt. És hiába táplálunk egy lényt olyan anyagokkal, amelyektől tudata szerint undorodik; ahelyett hogy hízna, elpusztul. [új sorban:] Marx,

[végül: főszöveg] Marx,

[1496]qqq2

[Előbb:] elégít-e ki, az

[végül: főszöveg] elégít-e ki a termék, az

[1497]qqq2+2

[Előbb:] kielégitésére szolgál, vagyis hogy használati

[majd:] kielégitésére szolgál; vagyis hogy használati

[végül: főszöveg] kielégitésére szolgál – használati

[1498]qqq3j

[Előbb:] használati értéke van.

[végül: főszöveg]

[1499]qqq1

[Előbb:] V

[1500]qqq2k

[Előbb:] könyvelő? Nem valóságos-e tehát a

[végül:] könyvelő? Tehát Nem valóságos-e a

[javításunk:] könyvelő? Tehát nem valóságos-e a

[1501]qqq2

[Előbb:] indokolatlan, tehát „képzelt”

[végül: főszöveg] indokolatlan, azaz „képzelt”

[1502]qqq2k

[Előbb:] szükséglete? Nem képzelt

[végül:] szükséglete? És Nem képzelt

[javításunk:] szükséglete? És nem képzelt

[1503]qqq2

[Előbb:] viselése? És nem kell-e

[végül: főszöveg] viselése? Nem kell-e

[1504]qqq1

[Előbb:] vagyonokna

[1505]qqq3

[Előbb:] tőkehalmozási törvényére gondolunk?

[végül: főszöveg] tőkehalmozási törvényét tartjuk

[1506]qqq2k

[Előbb:] előtt? A tőkés,

[végül:] előtt? Hiszen A tőkés,

[javításunk:] előtt? Hiszen a tőkés,

[1507]qqq2

[Előbb:] végül proletárok

[végül: főszöveg] végül a proletárok

[1508]qqq2+2

[Előbb:] kerülhet. És a tőkés ember ugyanoly okok miatt nem akar proletár

[majd:] kerülhet. Márpedig a tőkés ember ugyanoly okok miatt nem akar proletár

[végül: főszöveg] kerülhet. Márpedig ugyanoly emberi okok miatt nem akar a tőkés proletár

[1509]qqq2+2k

[Előbb:] tudattól. Igen fontos azonban az, hogy

[majd:] tudattól. Igen fontos itt azonban az hogy

[végül:] tudattól. Nem szabad persze megfeledkeznunk arról, hogy

[javításunk:] tudattól. Nem szabad persze megfeledkeznünk arról, hogy

[1510]qqq3+3

[Előbb:] Az igazgyöngy, jóllehet „képzelt szu

[majd:] Az igazgyöngy termelésé

[végül: főszöveg]

[1511]qqq1

[Előbb:] kevesebb

[1512]qqq2

[Előbb:] nem az

[végül: főszöveg] nem annyira az

[1513]qqq2k

[Előbb:] csillog, hanem az,

[végül:] csillog, mint inkabb az,

[javításunk:] csillog, mint inkább az,

[1514]qqq1

[Előbb:] csillog

[1515]qqq2

[Előbb:] hogy társadalmi

[végül: főszöveg] hogy a társadalmi

[1516]qqq2

[Előbb:] dönti el, hogy

[végül: főszöveg] dönti el a kémiai követelményen belül, hogy

[1517]qqq2j

[Előbb:] hogy mivel csilapitjuk gyomorsavtól

[végül: főszöveg] az ember kukaccal vagy mivel csilapitja gyomorsavtól

[1518]qqq2

[Előbb:] értékét az anyagi termelés követelményein belül. Ha

[végül: főszöveg] értékét az árutest tulajdonságain belül. Ha

[1519]qqq2

[Előbb:] használati értéke éppen a csereértéke – ez a pénz.

[végül: főszöveg] használati értékét éppen a csereértéke határozza meg – ez a forgalomban lévő pénz.

[1520]qqqbj

[Előbb:] pénz. De hiszen mindenki tudja, hogy egy árutest fölhasználásában az a szempontunk is irányadó, hogy mennyibe került. [új sorban:] Képzelt szükségleteink tehát – ha ugyan

[majd:] pénz. De hiszen mindenki tudja, hogy egy árutest fölhasználásában az a szempontunk is irányadó, hogy mennyibe kerül. [új sorban:] Képzelt szükségleteink tehát még in

[végül: főszöveg]

[1521]qqq2

[Előbb:] stb. Azt jelenti,

[végül: főszöveg] stb. Mindez azt jelenti,

[1522]qqq2

[Előbb:] fizikai müködésünk

[végül: főszöveg] fizikai szervi müködésünk

[1523]qqq2

[Előbb:] meghatározott képzetekre és gondolatokra

[végül: főszöveg] meghatározott képzetekre, gondolatokra

[1524]qqq1

[Előbb:] képzeteket

[1525]qqq2j

[Előbb:] képzetekről pedig az derül ki, ha összevetjük őket a gondolkodó alany érzéki létével, hogy

[végül: főszöveg] pedig, ha összevetjük őket a gondolkodó alany érzéki létével, az derül ki, hogy

[1526]qqq2

[Előbb:] ember érzéki

[végül: főszöveg] ember puszta érzéki

[1527]qqq2

[Előbb:] szempontjából értelmetlennek

[végül: főszöveg] szempontjából egyenesen értelmetlennek

[1528]qqq1+1

[Előbb:] érzel

[majd:] érzései

[végül: főszöveg]

[1529]qqq2

[Előbb:] ma visszautasitják ezt

[végül: főszöveg] ma a mi társadalmunk visszautasitja ezt

[1530]qqq2

[Előbb:] tudatuak az

[végül: főszöveg] tudatuak és ezért az

[1531]qqq2

[Előbb:] neki is ezekből

[végül: főszöveg] neki ezekből

[1532]qqq1

[Előbb:] fejlődése,

[1533]qqqf

[A forrásban:] egyes emberberben való

[1534]qqq3

[Előbb:] azonos. Hiszen akinek az

[végül: főszöveg] azonos. Akinek a

jegyzet